Thursday 26 July 2012

Point and Shoot pun banyak kelebihan

Venue : Pasar Ramadhan, Taman Melawati, Kuala Lumpur

Event : Jalan jalan cari makan

Date : 26/7/2012 @ 5.30 pm


Sekadar berkongsi pengalaman

Petang tadi saya ambil kesempatan untuk merayau santai di pasar ramadhan, Taman Melawati. Hari ini saya memilih untuk berbuka puasa dirumah bersama keluarga. Saya hanya membawa kamera point and shoot Canon Ixus 310 HS (Touch screen) untuk merakam gambar gambar yang saya berkongsi disini. Kamera jenis ini boleh digunakan secara manual (M) sepenuhnya. Tapi untuk suasana dan kadar pencahayaan yang ada, saya memilih untuk menggunakan TV mode (shutter priority) sementara ISO pula ditetapakan pada kadar 400.

Rakaman dibuat secara kandid tanpa tumpuan kepada framing dan composition. Tujuan nya untuk menguji kecekapan mata dalam kekalutan manusia membeli belah dalam kawasan yang sempit, berasap dan bising. Kesemua panca indera teruji sepenuhnya. 

Post processing pun cuma melibatkan layer framing dan water mark saja. Tiada cropping langsung..

1/24.
 2. Sejak mengetahui mengenai kencing tikus, saya cukup waspada dengan minuman air tebu. Ada pegawai kesihatan DBKL yang memberitahu saya bahawa tikus cukup suka memamah pangkal tebu dan membuat sarang selain meninggalkan kencing mereka disitu. Kencing tikus akan diserap dari pangkal tebu naik keatas melalui sistem 'osmosis'. Pengusaha air tebu hanya mencantas buang bahagian akar sedangkan kencing tikus boleh diserap naik setinggi dua kaki dari paras tanah / akar. Jadi bila tebu yang dah kena kencing tikus diperah, campuran air tebu dengan kencing tikus akan menjadi hidangan  kita berbuka puasa. Keracunan dari kencing tikus amat sukar dipulihkan... sila google untuk mendapat maklumat lanjut... 
 3.
 4.
 5.
 6.
 7.
 8.
 9.
 10.



 11.
 12.
 13.
 14.
 15.
 16.
 17.
 18.
 19.
 20. Wow yang mana lagi besar...?? hehehe
 21.
 22. Dari mana mereka ini datang? Makan buat selamba saja sambil tadah tangan minta sedekah..
 23.
 24.


1 comment: